موتور سیکلت که امروزه وسیله‌ای ضروری برای بیشتر افراد به حساب می‌آید، توسط شرکت‌های مختلف هوندا، شهاب، شتاب و کویر تولید می‌شود. بعضی از این موتورسیکلت‌ها، برای جاده‌های درون‌ شهری استفاده می‌شوند، مثل موتور ۱۲۵ سی سی هوندا، موتورهای استاندارد و اسپرت. این مدل‌ها ساختار متفاوتی با یکدیگر دارند، مثلا موتور ۱۲۵ سی‌سی هوندا، ارتفاع صندلی به میزان 77 سانتی‌متر داشته و یا قطر رینگ آن ۴۵ سانتی‌متر می‌باشد. ما در ادامه راجع‌ به تبدیل موتور 125 سی سی به 150 سی سی با شما صحبت می‌کنیم با ما همراه شوید.

معرفی موتور 125 سی سی هوندا

موتور ۱۲۵ سی‌سی هوندا، ظاهری ساده و چراغی مستطیلی دارد. این محصول با بنزین کار کرده و نه لیتر گنجایش دارد. در درون این موتور یک سیستم هوا خنک، تعبیه شده‌ است تا روغن و دستگاه در هنگام گرما و سواری طولانی، سرد مانده و کارایی بهتری را ارائه کنند. لاستیک‌هایی که بر روی این محصول وجود دارد، حدود ۷ سانتی‌ متر می‌باشد. صندلی این دستگاه صاف بوده و هیچ نوع شیبی به سمت جلو ندارد. ترمزهای موجود در این موتور از نوع دیسکی بوده و هیچ آپشن دیگری ندارند. این موتور از نظر وزنی سبک‌تر از دیگر موتورها بوده و میزان قدرت و عملکرد این موتور هوندا، به‌ طور متوسط می‌باشد و سرعت بالایی نیز ندارد.

نکات مهم در تبدیل موتور 125 سی سی به 150 سی سی

در موتور سیکلت‌، اجزای مختلفی وجود دارد که باید با هم هماهنگ باشند تا کارایی لازم را ارائه کنند. در تبدیل موتور ۱۲۵ سی‌ سی به ۱۵۰ سی‌ سی، یک سری نکات را باید بدانید تا به موتور سیکلت آسیب وارد نشود. این نکات عبارت‌اند از:

  • برابری حجم سیلندر با عملکرد گیربکس

در موتور سیکلت‌ که علاوه‌ بر سیلندرها، اجزای دیگری مثل گیربکس نیز وجود دارد، باید حجم سیلندر و تغییرات گیربکس همواره برابر باشد. اگر حجم سیلندرها به طور یک‌ دفعه بیشتر شود تا سرعت را افزایش بدهید، این کار کاملا غلط بوده و افزایش حجم سیلندر، بدون ایجاد تغییر در گیربکس، به‌ سرعت دستگاه نمی‌افزاید. اینکه موتور ۱۲۵ سی‌ سی را به ۱۵۰ سی سی تبدیل کرده تا بتوان موتور را پر سرعت کرد یک نظریه کاملا غلط است و تنها باعث مصرف سوخت بیشتر می‌گردد.

  • توجه به‌ سرعت استاندارد تولیدی توسط کارخانه

این‌که حجم سیلندرها را افزایش داده تا سرعت موتور سیکلت نیز بالا برود، یک عمل نا آگاهانه است، زیرا تمامی موتورهای ساخته‌ شده ۱۲۵ سی‌سی در ایران، از یک استاندارد تولیدی، پیروی می‌کنند. یعنی در موتور سبک حداکثر سرعت ۷۵ کیلومتر بر ساعت، در موتور متوسط حداکثر سرعت ۹۵ کیلومتر بر ساعت و در موتور سنگین حداکثر سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت بوده و از آن فراتر نخواهد رفت. اگر بگویید که ممکن است عقرب موتور شما، سرعت بالاتری را نشان می‌دهد، باید گفت که در موتور ۱۲۵ سی‌سی، از سرعت ۹۵ کیلومتر به بالاتر، به دلیل کاهش طول فنر عقربه، سرعت دقیق نشان داده نشده و به‌ طور دفعی، ۱۲۰ کیلومتر در ساعت را به نمایش می‌گذارد.

  • یکی بودن ساختار موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی‌سی در هر شرکت

ساختار موتور سیکلت ۱۲۵ سی‌ سی در همه شرکت‌‌های تولیدی، به یک صورت ثابت بوده و تنها در ظاهر با هم تفاوت دارند. مثلا یکی از آن‌ها را با چراغ مستطیلی، یکی را با چراغ دایره‌ای، یکی را با ترمز کاسه‌ای و یکی را با ترمز دیسکی تولید کرده اما ساختار سیلندری در همه آن‌ها برابر بوده و در صورت تغییر سی‌ سی، تنها پول اضافی خرج کرده‌اید.

مزایای استفاده از موتور 125 سی سی هوندا

مزایای استفاده از خود موتور 125 سی سی هوندا بدون تبدیل

گفتیم در تبدیل موتور 125 سی سی به 150 سی سی، یک کار اضافی و ناکارآمد انجام می‌شود. استفاده از خود موتور ۱۲۵ سی‌سی، بدون تبدیل، مزایایی دارد. این مزایا عبارتند از:

  • داشتن مصرف سوخت پایین‌تر نسبت‌ به موتور ۱۵۰ سی‌سی
  • داشتن ظاهری ساده
  • داشتن صندلی صاف و بدون قوس
  • با دوام بودن
  • داشتن سرعت معمولی در سفرها
  • قابلیت تعمیر راحت
  • قابلیت تعویض راحت قطعات
  • نداشتن سیم پیچی سخت و دشوار
  • داشتن وزن ۹۰ کیلوگرمی
  • داشتن سیم جرقه‌ زن نقطه‌ای
  • داشتن سیستم هوا خنک
  • داشتن سوپاپ پر قدرت

تبدیل موتور 125 سی سی به 150 سی سی

چرایی استفاده از موتور سیکلت 125 سی سی هوندا

شرکت هوندا یکی از بهترین شرکت‌های تولید موتور سیکلت در ایران است. این شرکت محصولات خود را با گارانتی یک‌ ساله تولید کرده‌ است. محصولات این شرکت، همگی دارای سیستم حفاظت از محیط‌ زیست، سیستم سوختی پر قدرت، لاستیک‌های مستحکم، چراغ‌های سالم و پرنور می‌باشند. خرید محصولات هوندا یکی از بهترین کارهایی است که هر موتور سوار می‌تواند انجام دهد تا در هنگام استفاده از آن، خیال راحتی نسبت به امنیت و کیفیت موتور سیکلت خود داشته باشد.

سخن پایانی

گفتیم که موتورهای ۱۲۵ سی‌ سی، فرق زیادی با ۱۵۰ سی‌سی ندارد، زیرا اگر قرار بر تغییر حجم سیلندر برای افزایش سرعت موتور سیکلت باشد، این نکته لازم به ذکر است که تعویض حجم سیلندر، به‌ تنهایی کافی نبوده و باید در گیربکس نیز تغییراتی را اعمال کنید. بنابراین شما قبل‌ از هر نوع افزایش سی‌ سی و تبدیل موتور 125 به 150، باید به نکات مورد نظر در این حوزه توجه کنید. اگر شما مایل به کسب آگاهی بیشتر در این حوزه هستید، می‌توانید به وب‌ سایت ما مراجعه کنید. مشاوران خبره ما همواره آماده خدمت‌ رسانی به مشتریان عزیز خود می‌باشند.

سوالات متداول

1.حداکثر سرعتی که با موتور سیکلت ۱۲۵ سی‌ سی می‌توان داشت چقدر است؟
حداکثر میزان سرعت برای این موتور، ۸۰ کیلومتر در ساعت می‌باشد. شما برای داشتن سفری ایمن باید با این سرعت حرکت کنید. اگر بیشتر از این حد مطلوب تعیین شده، حرکت کنید، ممکن است کنترل موتور سیکلت، از دسترس شما خارج شده و آسیب ببینید. بنابراین رعایت استانداردهای تعیین شده برای هر محصول، به امنیت جانی خود شما کمک می‌کند.

2.گیربکس موتور ۱۲۵ سی‌ سی از کدام نوع است؟
گیربکس این موتور از نوع ۵ دنده می‌باشد که می‌تواند عملکرد موتور سیکلت را برای شما راحت‌تر کند.

3.برای نگهداری از موتور سیکلت ۱۲۵ سی‌ سی به چه نکاتی باید توجه کرد؟
برای نگهداری از این موتور 125 سی سی، همواره باید به سطح روغن موتور، لنت ترمز و کلاچ ها را رسیدگی کنید تا در هنگام سواری در جاده، لنگ نمانید.

یک دیدگاه در تبدیل موتور 125 سی سی به 150 سی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *