موتور سیکلت وسیله‌ای است که برای حمل‌ و نقل و تردد سریع استفاده می‌شود. این موتور در انواع مختلف اسپرت، کروزر، گردشگری و تورینگ، آفرود، استاندارد و اسکوتر ساخته شده‌اند. این محصول علاوه‌ بر ساختار متفاوت، رنگ‌ بندی‌های مختلفی نیز دارد. موتور، وسیله‌ای است که در آن، ترمزهای کاسه‌ای یا دیسکی، سیستم تعلیق، سیستم انتقال قدرت، سیستم الکتریکی و فریم دارد. در گذشته این محصول، بیشتر برای بار کشی استفاده‌ شده و توسط فردی به نام سیلوستر ساخته‌ شده بود، که با نیروی بخار کار می‌کرد. اما رفته‌ رفته موتور الکتریکی جای این نیرو را گرفته و پیشرفته شد. ما در ادامه راجع‌ به معرفی بهترین موتورهای اسکوتر با شما صحبت می‌کنیم. با ما همراه شوید.

معرفی موتور اسکوتر

اولین موتور اسکورتر توسط شرکت وسپا ساخته‌ شده  که ۹۸ سی‌سی حجم داشته است. این موتور اسکوتر به‌ صورتی طراحی‌ شده بود که برای پای موتور سوار، محل کافی در بین صندلی و فرمان گذاشته شود. این محل خالی که برای قرار گیری پا تعبیه‌ شده بود، تأثیر زیادی برای حفظ تعادل موتور سیکلت می‌گذاشت. امروزه نیز این ساختار حفظ شده و تنها کمی تفاوت در ظاهر و تفاوت‌های زیاد در سیستم فنی آن ایجاد شده است. موتور اسکوتر نسبت‌ به دیگر موتورهای موجود در بازار ابعاد کوچک‌تری داشته و با این جثه کوچک، نشان از عدم کارایی ندارد. میزان سرعت استانداردی که برای موتور اسکوتر وجود دارد، به‌ نحوی طراحی‌ شده که سرعتی مانند دوچرخه داشته و برای افراد مبتدی مناسب است. این موتور گزینه مناسبی برای استفاده درون شهری می‌باشد. لازم به ذکر است که موتور اسکوتر اغلب برقی می‌باشد که به دلیل نبود شارژر برقی در ایران، به‌ صورت بنزینی و تک سیلندر تولید می‌شود. تمام اجزای داخلی این محصول درون بدنه آن که آلیاژ آلومینیوم قرار گرفته، ساخته‌ شده است. حجم موتور فنی این دستگاه، اغلب از ۵۰ سی‌سی تا ۸۵۰ سی‌سی نیز متغیر است .

معرفی چند نمونه از موتور اسکوترهای معروف بازار

گفتیم موتور اسکوتر دستگاهی است که ساختار و جثه کوچک‌تر از دیگر موتورها داشته و برای قرارگیری پاها نیز محل خاصی در آن تعبیه شده‌ است. ما چند نمونه از این موتورها را معرفی می‌کنیم.

  • موتور اسکوتر یاماها ایکس مکس

این موتور وزنی به اندازه ۱۷۹ کیلوگرم دارد و ارتفاع آن ۱۳ سانتی‌متر می‌باشد. این محصول علاوه‌ بر ساختار کلی، گیربکس قوی دارد که قدرت را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند.

  • موتور اسکوتر هوندا pcx

چرخ‌های این موتور سیکلت پهن بوده و فنر بندی نرمی دارد. این محصول، نمایشگر دیجیتال، ترمز ضد قفل و شاسی‌های قوی دارد که آن را از دیگر موتور سیکلت‌ها متمایز می‌کند. وجود استارت بی‌ صدا و سیستم خنک‌ کننده از نوع آب خنک، از مزیت‌ها و مشخصات حرفه‌ای تعبیه شده در این محصول است. علاوه‌ بر موارد گفته‌ شده، امکانات دیگری مثل انجین‌های بهینه، حجم دهنده اتوماتیک و لامپ‌های ال‌ای‌دی بر روی این موتور اسکوتر، وجود دارد.

  • موتور اسکوتر یاماها مدل smax

این محصول در سال 2019 تولید شده‌ که شتاب کافی را برای سواری ارائه کرده‌ است. سیستم سوخت رسانی این موتور, انژکتوری بوده و مصرف بنزین آن نیز کم‌تر از دیگر موتورها می‌باشد.

  • موتور اسکوتر مدل هوندا ADV

این موتور بر خلاف دیگر موتور اسکوترها، جثه‌ی کوچکی دارد که برای سفر به ارتفاعات مناسب می‌باشد. انجینی که برای محصول تعبیه‌ شده است، باعث شده تا این محصول بسیار چالاک‌تر از دیگر موتورها باشد. وزن این دستگاه ۱۳۳ کیلوگرم می‌باشد که هر فردی به‌ راحتی می‌تواند از آن استفاده کند گفتنی است که وجود صدای کم برای این موتوررسیکلت نیز، یکی از قابلیت‌ها و مزیت‌هایی است که آن را از دیگر موتورها متمایز می‌کند.

  • موتور وسپا مدل gts

این اسکوتر، انجین پرقدرتی داشته که به موتور دستگاه کمک می‌کند تا ۲۳ نیوتن گشتاور داشته باشد. موتور هوندا کلیک این موتور فرمان نرمی داشته و به‌ راحتی کنترل می‌شود. داشتن سرعت کافی و بدون صدا از قابلیت‌های این محصول است که با قیمتی حدود ۸۵ میلیون در بازار عرضه می‌گردد.

  • موتور اسکوتر وگو

این دستگاه در کشور هند تولید می‌شود که در بازار ایران به دلیل استهلاک کم، داشتن قیمت مناسب و پیدا شدن قطعات کافی برای آن، محبوب شده‌ است. اما لازم به ذکر است که از نظر شتاب و قدرت، ضعیف عمل کرده و برای کسانی که به‌ دنبال سرعت هستند، مناسب نمی‌باشد.

  • موتور اسکوتر sym galaxy

این موتور برای مسابقه طراحی‌شده و فرمان‌ پذیری خوبی دارد. شتابی که این محصول می‌گیرد بسیار مناسب بوده و به دلیل داشتن محفظه برای قرار گیری کلاه ایمنی، یکی از بهترین محصولاتی است که در بازار تولید می‌شود، برخلاف این مزایا، سیستم تعلیق خشک داشته و کمبود قطعات یدکی آن در بازار حس می‌گردد.

معرفی دسته بندی کلی موتور اسکوترها

موتور اسکوتر که موتور‌های جذاب و مینیمال هستند و با سرعت معمولی حرکت می‌کنند، در سه دسته‌ بندی کلی در بازار ساخته می‌شوند. این سه دسته‌ بندی عبارت‌اند از:

  1. موتور اسکوتر طرح وسپا
    این موتور ظاهر پهن و رنگ‌ بندی متفاوتی دارد. ظاهر این محصول کاملا کلاسیک بود و چراغ ال‌ای‌دی بر روی آن تعبیه شده‌ است.
  2. موتور اسکوتر طرح کلیک
    این موتور رونق بیشتری در بازار ایران داشته و توسط شرکت‌های کویر و آوا موتور تولید می‌گردد. طراحی این محصول اغلب اسپرت بوده و در سه رنگ مشکی، سفید و قرمز ساخته می‌شود.
  3. موتور اسکوتر یاماها
    محصولات تولید شده شرکت یاماها سبک مدرن دارد و محل قرار گیری پا به‌ صورت یکپارچه نبوده و برای هر کدام از آن‌ها، محل جدایی ساخته‌ شده است.

مزایای استفاده از موتور اسکوتر

موتور اسکوتر یک موتور کوچک است که برای سفرهای درون شهری ساخته‌ شده است. این موتور مزایایی دارد که این مزایا عبارت‌اند از:

  • داشتن سواری راحت و امکان کنترل سریع موتور
  • داشتن محلی برای جابجایی اجسام
  • داشتن شتاب مناسب برای سفرهای درون شهری
  • قابلیت مصرف سوخت پایین
  • کمک به حفظ محیط‌ زیست به دلیل داشتن آلاینده‌های قوی
نتیجه گیری

گفتیم که موتور اسکوتر محصولی است که اولین‌ بار توسط شرکت وسپا ساخته‌ شده است. این موتور چرخ‌های کوچک داشته و شتاب معمولی دارد که برای سفرهای درون‌ شهری تولید می‌شود. موتور اسکوتر در رنگ‌ بندی‌های مختلف در بازار ایران وجود دارد. شما برای آگاهی بیشتر در این حوزه و خرید یک موتور اسکوتر مناسب و با کیفیت، می‌توانید به وب‌ سایت ما مراجعه کنید.

سوالات متداول

1.چه نوع موتور اسکوتر برای همه افراد مناسب است؟
پاسخ به این سوال به‌ صورت قطعی ممکن نیست زیرا خرید و انتخاب یک موتور اسکوتر به نیاز خود فرد و ترجیحات او برای استفاده بستگی دارد. مثلاً موتور اسکوتر های بسیار کوچک، برای درون شهر و موتور اسکوتر‌های بزرگ، برای سفرهای طولانی طراحی‌ شده است.
2.چه میزان سرعت را می‌توان با موتور اسکوتر حرکت کرد؟
سرعت موتور اسکوتر قابلیت مستقیم با موتور فنی آن دارد. بیشترین سرعتی که می‌توان با موتور اسکوتر بنزینی حرکت کرد، ۸۰ کیلومتر در ساعت می‌باشد.
3.چگونه از موتور اسکوتر بنزینی مراقبت کنیم؟
در مراقبت از موتور اسکوتر بنزینی، باید به روغن موتور، فیلتر روغن و فیلتر هوا به صورت ضروری توجه کرده و روزانه آن‌ها را بررسی کرد. در این صورت است که موتور اسکوتر بنزینی، عمر طولانی‌تری خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *