به طور کلی باید گفت که موتور اسکوتر نوعی موتور است که جلو و کنار آن را با یک قاب آلومینیومی یا فلزی محافظت می‌کنند. این حفاظت به راکب اجازه می دهد تا به راحتی پای خود را روی قاب قرار دهد. در حالی که پا، در موتور سیکلت در کنار دستگاه قرار می گیرد. موتورسیکلت ها می توانند دو چرخ یا سه چرخ داشته باشند، اما موتور اسکوتر فقط دو چرخ دارد. یا مثلا همه موتور اسکوترها دارای کلاچ و گیربکس اتوماتیک برای سواری نرم دارد، اما فقط برخی از موتورسیکلت ها دارای این قابلیت می‌باشند. امروزه با توجه به علاقه زیادی که در زمینه مبحث موتور سیکلت و موتور اسکوتر، دیده می‌شود، ما در ادامه راجع به مقایسه و تفاوت موتور سیکلت و موتور اسکوتر با شما صحبت می‌کنیم. با ما همراه شوید.

معرفی موتور سیکلت

قدمت ساخت موتور سیکلت ها به صد سال قبل، یعنی از اوایل قرن هجدهم می‌رسد. برندهای تاریخی زیادی وجود دارند که سابقه تولید موتور سیکلت را دارند. این شرکت‌ها، شرکت کویر، شتاب، شهاب، یاماها و هوندا می‌باشد. موتور سیکلت به وسیله نقلیه دوچرخی گفته می شود که از موتور فنی استفاده کرده و پدال نیز ندارد. این موتور، برای سواری با سرعت طراحی شده و به همین دلیل به یک هندلینگ با سرعت بالا مجهز می‌باشد. اکثر موتورسیکلت ها دارای موتورهای 250 سی سی یا بزرگتر هستند که به طور قابل توجهی بزرگتر از سیلندر یک اسکوتر است.

معرفی موتور اسکوتر

اسکوترها در ابتدا وسیله نقلیه دو چرخی با شاسی و سکوی زیر پا برای حرکت بوده‌اند، اما موتور اسکوتر برای اولین بار در اوایل دهه 1900 توسعه یافتند. محبوب ترین برند اسکوتر Vespa است که پس از جنگ جهانی دوم در ایتالیا توسعه یافت و از آن زمان به سراسر جهان صادر شده است. این مدل ها از یک موتور کوچک استفاده می‌کنند که تمام پیشرانه را تامین کرده و حجم آن از 50 تا 250 سی سی متغیر است. مدل‌های سبک‌تر معمولا بر روی چرخ‌های کوچک ده اینچی سوار می‌شوند و از یک سیستم شارژ الکتریکی استفاده می‌کنند که چراغ‌های جلو و سیستم احتراق را روشن می‌کند. در مقایسه با موتور سیکلت، موتور اسکوترها به دلیل سرعت کم، مانور بیشتری دارند. برخی ممکن است فکر کنند که موتوری به این بزرگی را، باید در دسته موتور سیکلت طبقه بندی کرد، اما تفاوت اصلی این است که اسکوترها شاسی استپر داشته و دارای گیربکس اتوماتیک و دستی هستند که این گزینه در همه موتور سیکلت‌ها وجود ندارد. این موتور اسکوترها، سوخت کم، سبک و حمل و نقل آسان دارند و برای رفت و آمد روزانه مناسب می‌باشند.

تفاوت موتور سیکلت با موتور اسکوتر

موتور سیکلت و موتور اسکوتر با هم تفاوت دارند که ما در ادامه، راجع‌ به هرکدام صحبت می‌کنیم. این تفاوت‌ها عبارت‌اند از:

  • سایز موتور

موتور اسکوتر اندازه‌هایی از ۵۰ تا ۲۵۰ سانتی‌ متری داشته اما موتور سیکلت از ۱۵۰ تا 2000 سانتی متر تولید می‌شود. مسلم است که طبق گفته‌ها، سایز موتور سیکلت از موتور اسکوتر بزرگ‌تر است.

  • سرعت موتور

موتور اسکوتر ۴۰ تا ۷۵ مایل سرعت دارد اما موتور سیکلت ۱۱۰ مایل سرعت داشته و مسلم است که سرعت، این موتور سیکلت از موتور اسکوتر بیشتر است.

  • چرخ‌های موتور

چرخ‌های موتور سیکلت، بزرگ‌تر از موتور اسکوتر است ک این موتور برای مناطق ناهموار مناسب نمی‌باشد.

  • سوخت موتور

موتور اسکوتر ها تا ۱۳۲ مایل یک گالن سوخت مصرف کرده ولی موتور سیکلت‌ها در هر ۴۴ مایل یک گالن سوخت مصرف می‌کنند.

  • محل ذخیره‌ سازی موتور

موتور اسکوتر ها محل ذخیره‌ سازی بزرگی برای اجسام مختلف دارند و تقریبا برای این کار هم ساخته شده‌اند، اما موتور سیکلت‌ها مکان ذخیره‌ سازی بزرگ ندارند.

  • قدرت چرخش و کنترل

موتور اسکوتر به دلیل جثه کوچک خود، راحت‌تر از موتور سیکلت‌های بلند و بزرگ کنترل می‌شود.

تفاوت موتور سیکلت با موتور اسکوتر

مزایای استفاده از موتور اسکورتر

موتور اسکوتر که موتوری با چرخ‌های کوچک است، مزایایی دارد. این مزایا عبارت‌اند از:

  • قابلیت حمل‌ونقل آسان
  • پیدا شدن جای پارک به‌ راحتی
  • کمک به حفظ محیط‌ زیست و رفع آلودگی هوا به دلیل داشتن آلاینده‌های قوی
  • تعمیرات ساده در صورت خرابی
  • صرفه‌ جویی در زمان
  • استفاده از سوخت کم‌تر

مزایای استفاده از موتور سیکلت

موتور سیکلت که موتوری با چرخ‌های بزرگ‌تر و با ساختاری ساده‌تر از موتور اسکوتر است، مزایایی دارد. این مزایا عبارت‌اند از:

  • امکان حرکت با سرعت بیشتر
  • قابلیت عبور از مسیرهای دشوارتر
  • هزینه کمتر در هنگام خرید
  • قابلیت تعویض و تعمیر بهینه

معایب استفاده از موتور سیکلت و موتور اسکوتر

هر دو موتور سیکلت و موتور اسکوتر، علاوه‌ بر مزایای نام ‌برده، مانند سایر وسایل موجود در بازار، معایبی هم دارند. این معایب قابلیت ایمنی کم‌تر نسبت‌ به خودرو، نبود سیستم ضد قفل ترمز بر روی آنها، عدم استفاده در هنگام بارش برف یا باران، عدم حمل بار و وسایل مورد نیاز فرد، وجود محدودیت در جابه‌جایی مسافر و افراد در سفر و کمبود فضای ذخیره‌ سازی برای وسیله‌ها می‌باشد.

معایب استفاده از موتور سیکلت و موتور اسکوتر

بررسی قیمت موتور اسکوتر و موتور سیکلت

قیمت موتور سیکلت و موتور اسکوتر به عوامل مختلفی مثل برند محصول، مدل آنها، سال تولید بستگی دارد. اما باید گفت که به طور کلی، قیمت موتور سیکلت‌ قدیمی از موتور سیکلت‌های جدید ارزان تر است. از طرفی برندهای معروف نیز قیمت بالاتری برای محصولات خود دارند، زیرا کیفیت محصولاتشان نیز بالاتر است.

بررسی قیمت موتور اسکوتر و موتور سیکلت

سخن پایانی

گفتیم که موتور سیکلت و موتور اسکوتر، هر دو وسایلی هستند که در حمل و نقل جاده‌ای و مخصوصا درون شهری، استفاده می‌شوند. موتور سیکلت‌ها سرعت بالاتری نسبت به موتور اسکوتر دارند و ساختار پیچیده‌تری نسبت به موتور اسکوتر دارا می‌باشد. هر فرد قبل از خرید هر کدام از این موتورها، باید با فردی خبره مشورت کرده، تا خریدی به صرفه داشته باشد. شما برای آگاهی بیشتر در این حوزه و انجام مشاوره قبل از خرید، می‌توانید به وب سایت هوندا برند مراجعه کنید.

سوالات متداول

1. تفاوت اصلی موتور سیکلت با موتور اسکوتر چیست؟
موتور سیکلت‌ها اغلب سرعت بالاتری داشته و برای مسافتهای طولانی ساخته شده‌اند، اما موتور اسکوترها سرعت کمتری دارند و تنها برای جا‎به جایی درون شهری، تولید شده‌اند. تفاوت اصلی این دو موتور در سرعت آنها می‌باشد.
2. کدام یک از این دو موتور، امنیت بیشتری دارند؟
استفاده از کلاه ایمنی در هر کدام از این محصولات، باعث ایجاد امنیت می‌شود اما موتور سیکلت، به دلیل داشتن سرعت بالا در هنگام سواری، امنیت کمتری دارد.
3. کدام یکی از این موتورها، برای کوهستان مناسب می‌باشند؟
موتور سیکلت‌ها مخصوصا نوع آفرود آن، برای کوهستان طراحی شده‌ است ولی موتور اسکوترها برای این سفرها مناسب نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *