موتور سیکلت‌ که وسیله مناسبی برای حمل‌ و نقل سریع به حساب می‌آید، در انواع مختلف و سایزهای متفاوت تولید می‌شود. از این موتور به دلیل داشتن سرعت بالا در جاده‌ها و قابلیت مصرف سوخت کم‌تر استفاده می‌گردد، زیرا این محصول سریع‌تر از دیگر وسایل حمل‌ و نقل قابل انتقال و تردد می‌باشد. موتورها علاوه‌ بر داشتن سرعت در تردد، با وزن‌های متفاوت سبک و سنگین نیز روانه بازار شده‌اند. موتور ۱۲۵ سی‌سی یا ۱۵۰ سی‌سی از نوع سبک وزن این محصول هستند. ما در ادامه راجع‌ به انواع موتور و اینکه موتور ۱۲۵ سی‌سی بهتر است یا ۱۵۰ سی‌سی، با شما صحبت می‌کنیم.

موتور 125 سی سی بهتر است یا 150 سی سی؟

در یک بررسی کلی، باید بگوییم که از نظر قدرت، موتور ۱۵۰ سی‌ سی بهتر بوده، از نظر مصرف سوخت مدل ۱۲۵ سی‌ سی بهتر و از نظر وزنی موتور ۱۲۵ سی‌سی سبک‌‌تر قابل‌ کنترل‌تر می‌باشد.باید گفت که از نظر کاربران و از نظر تعمیراتی که نمی‌توان خود بر روی موتور انجام داد، در بین دو موتور، موتور 125 سی سی از  150 سی‌سی هوندا، محبوب‌تر شده است.  اما اگر در تعمیرات موتور سیکلت سر رشته ای دارید، می‌توانید موتور ۱۵۰ سی‌سی شرکت هوندا را، خریداری کنید. از لحاظ قیمت هم موتور ۱۲۵ سی‌ سی ارزان‌تر است.

 

مقایسه ویژگی‌های ظاهری و فنی موتور 125 سی سی و 150 سی سی

ظاهر هر دو موتور 125 سی سی و 150 سی سی هوندا، ساده و بی‌ آلایش و با صندلی صاف می‌باشد. چراغ‌های این دو موتور سیکلت‌، یکی به‌ صورت مستطیل و دیگری به سطح دایره‌ای می‌باشد. مخزن سوخت فلزی که در روی این دستگاه می‌باشد، به شکل صاف و یا کمی منحنی و در مقابل صندلی قرار گرفته است. دسته‌های موجود در هر دو موتور در بخش جلویی بوده و در کنار آن قرار ندارند. این دو محصول، ظاهری متفاوت تفاوت نداشته و اغلب از لحاظ ظرفیت سی‌سی، تفاوت دارند.در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم:

معرفی موتور 125 سی سی هوندا

معرفی موتور 125 سی سی هوندا

موتورهای ۱۲۵ سی‌سی اغلب از قدیم و از دهه‌ هفتاد به بعد وجود داشته‌اند. این محصولات با چراغ‌های مربعی و یک ساختار ساده روانه بازار شده‌اند. این موتورها، قیمت پایین‌تری نسبت‌ به دیگر موتورها داشته و سیم‌ کشی، طراحی فنی و شاسی‌های آن نیز کاملاً ساده می‌باشند.

آن ها تک سیلندر و چهار زمانه است که ترمز دیسکی جلو آن‌ از عقب پهن‌تر است. موتور ۱۲۵ سی‌سی قابلیت سواری با سرعت بالا را ندارد و در سرعت‌های بیش‌ از حد، ترمز آن به‌ خوبی کار نمی‌کند، یعنی از زمان ترمز لحظه‌ای، محل توقف با محل ترمز، چند سانتی فاصله خواهد داشت. باک بنزین این موتورهای قدیمی، به‌ نحوی است که در صورت تصادف و ضربه، بنزین و سوخت موتور از آن خارج شده و باعث حادثه دیگری می‌شود. نهایت سرعت این موتور سیکلت هشتاد بوده و این سرعت در گرمای هوا، باعث نابودی انجین محصول می‌گردد.

گفتنی است که بر خلاف معایب گفته‌ شده، تعمیر راحت این محصول یک مزیت است که برای آن می‌توان نام برد، زیرا این موتور سیم‌پیچی‌های سختی نداشته و به‌ راحتی می‌توان قطعات آن را تعویض نمود. موتورهای ۱۲۵ سی‌سی اغلب توسط شرکت‌های کویر، شتاب، هوندا و شهاب تولید می‌شوند. لاستیک‌های جلویی این موتور، ۳۰ سانتی‌ متری و لاستیک‌های عقب آن ۷ سانتی‌ متر می‌باشد. قطر رینگ‌های این محصول، ۴۵ سانتی‌متر بوده و پره‌های آلومینیومی نیز دارد  در موتور ۱۲۵ سی‌سی هوندا ترمزهای دیسکی به‌ مرور زمان، به ترمز کاسه‌ای تبدیل شده‌ است. سوخت موتوری این محصول نیز با بنزین می‌باشد و ۹ لیتر گنجایش دارد. سیستم هوا خنک که در این دستگاه تعبیه‌ شده، گیربکس ۴ زمانه دارد که باعث می‌شود موتور این محصول و جایگاه روغن آن همواره خنک مانده و در روند کاری آن اختلال ایجاد نکند.

موتور 150 سی سی هوندا

معرفی موتور 150 سی سی هوندا

منظور از مفهوم سی‌ سی که اعداد مختلف ۱۵۰ یا ۱۲۵ دارد، ظرفیت سیلندر می‌باشد. از سال ۹۵ به بعد، خط تولید موتورهای ۱۲۵ سی‌ سی جای خود را به مساحت ۱۵۰ سی‌ سی داده است. این موتورها سیستم سوخت انژکتوری دارند و بر خلاف موتور قبلی، تعمیر آن راحت نبود و خود شما نمی‌توانید این موتور را به‌ راحتی تعمیر کرده و قطعات خراب شده دستگاه را تعویض کنید. البته قطعات به‌ کار رفته در این موتور، خرابی کم‌تری نسبت‌ به موتور قبلی دارند. تنها مزیت این محصول از محصول قبلی، وجود استارت الکترونیکی برای آن می‌باشد. لازم به ذکر است که موتور ۱۵۰ سی سی هوندا، در بین بیشتر جوانان، طرفدارانی برای خود پیدا نکرده است.

مزایای موتور 125 سی سی هوندا

  • دارای ارتفاع صندلی 77 سانتی‌ متری
  • داشتن سرعت استاندارد
  • دوام بالا
  • قابلیت راحتی در تعمیر و تعویض قطعات
  • داشتن مصرف سوخت پایین
  • داشتن هزینه تعمیر پایین‌تر نسبت‌به دیگر موتورها
  • قابلیت بازکردن تمام قطعات و نصب دوباره آن
  • داشتن سیستم جرقه‌ زن نقطه‌ای
  • گنجایش مصرف سوخت ۱۲ لیتری
  • دارای وزن ۹۹ کیلوگرمی
  • دارای طول طول ۱۹ سانتی‌متری

 

مزایای موتور 150 سی سی هوندا

  • بسیار نرم وراحت
  • فرمان پذیری عالی
  • به هیچ وجه از سواریش خسته نمیشید
  • مصرف سوخت به شدت پایین

 

تجهیزات موتور 125 سی سی و 150 سی سی

تجهیزات موتور 125 سی سی و 150 سی سی

هر دوی این محصولات تولیدی شرکت هوندا، به‌ صورت معمولی بوده و تنها برای رفع نیازهای اساسی ساخته ‌شده اند. داشتن زین بهتر، آینه‌های زیباتر و ترمزهای دیسکی از امکانات اضافه شده به این دو موتور می‌باشد. گفتنی است که تمام تجهیزات کاربردی در این دو موتور سیکلت یکسان بوده و تنها تفاوت آن‌ها، وجود استارت الکترونیکی پر سرعت در موتور ۱۵۰ سی‌سی هوندا نسبت ‌به 125 سی سی است.

 

نتیجه گیری

گفتیم که موتور سیکلت‌های قدیمی، در دو نوع 125 سی‌سی و ۱۵۰ سی‌ سی، توسط شرکت هوندا تولید شده و روانه‌ بازار گشته‌اند. این محصولات اغلب کارایی یکسانی داشته و تنها در موارد جزئی باهم تفاوت دارند. از نظر کاربران و خریداران، موتور ۱۲۵ سی‌ سی بهتر از 150 سی‌ سی آن می‌باشد. شما بسته به علایق و نیاز خود، می‌توانید یکی از این دو موتور سیکلت را خریداری کنید. شما برای خرید موتورهای ۱۲۵ سی‌سی و ۱۵۰ سی‌سی هوندا، با بالاترین کیفیت، می‌توانید به وب‌ سایت ما مراجعه کنید.

سوالات متداول

1.میزان قدرت و عملکرد موتور ۱۲۵ سی‌سی چقدر است؟

از لحاظ قدرت و عملکرد این موتور در حالت متوسط قرار گرفته و برای مسافرت‌های درون‌ شهری مناسب می‌باشد.

2. آیا موتور ۱۲۵ سی‌سی سیستم ایمنی دارد؟

بله. این موتور دارای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی می‌باشد و به‌ راحتی می‌توان آن را در حالت تعادل، کنترل و نگهداری کرد.

3. آیا موتور 125 سی سی برای استفاده‌ مبتدیان مناسب است؟

بله. این موتو به دلیل سبکی در وزن و داشتن سرعت متوسط، برای تازه‌ کاران و افراد مبتدی مناسب می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *