نقد و بررسی موتور crf هوندا

حال بنده تصمیم دارم طی یک رشته مقاله موتورسیکلت‌های ۲۵۰ آفرودر تریل (که در ایران با نام موتور پرشی هم شناخته می‌شوند) را بررسی کنم. نقد و بررسی موتور crf هوندا
البته موتورسیکلت‌های تریل در حجم‌های ۶۵۰، ۴۵۰ و ۴۰۰ سی‌سی هم در ایران موجود هستند ولی تصمیم بر این است که صرفاً موتورسیکلت‌های پلاک شدنی را بررسی کنیم و ببینیم برای آفرود روی دو چرخ چه گزینه‌های مجازی پیش رویمان هست.

نقد و بررسی موتور crf هوندا
موتورسیکلت‌های با حجم کمتر از ۲۵۰ سی‌سی (مثل کلاس ۱۲۵ و ۱۵۰ سی‌سی) اساساً توان آفرود نداشته و ارزش بررسی ندارند بنابراین فقط کلاس ۲۵۰ سی‌سی و بهترین گزینه‌های ممکن مدنظر خواهند بود.

نقد و بررسی موتور crf هوندا
ابتدا لازم است مختصر توضیحی در مورد موتورسیکلت کلاس تریل خدمتتان عرض کنم.
کلاس تریل که با عنوان آفرود یا پرشی شناخته می‌شود، در واقع شاسی‌بلند موتورسیکلت‌هاست.
همان‌طور که اتومبیل‌ها روی شاسی‌های مختلف ارائه می‌شوند موتورسیکلت‌ها نیز شاسی‌های متفاوتی دارند.
یک موتورسیکلت شاسی‌بلند طبیعتاً مؤلفه طراحی‌اش به قابلیت آفرود، سواری نرم و توانایی عبور از مسیرهای سخت برمی‌گردد.

نقد و بررسی موتور crf هوندا
موتورسیکلت‌های کلاس تریل با فلسفه وزن سبک، چرخ‌های بزرگ و قدرت گشتاور انجین بالا تولید می‌شوند و برخلاف کلاس ریس، حجم ۱۰۰۰ سی‌سی یا بالاتر ندارند. (موتور هزار نیستند!)
تریل ها معمولاً در سطح حرفه‌ای حجم انجین ۶۵۰، ۴۵۰، ۴۰۰ و ۲۵۰ سی‌سی داشته و به‌صورت تک سیلندر طراحی می‌شوند.

نقد و بررسی موتور crf هوندا
برخلاف تصور رایج عمومی، موتورسیکلت تریل دو سیلندر نداریم و همگی تریل ها به‌صورت غالب تک سیلندر طراحی می‌شوند تا با تمرکز نیروی یک پیستون، قدرت گشتاور بالاتر و درنتیجه نیروی بهتری برای دنده سنگین فراهم کنند. (دو تا اگزوزی که روی برخی تریل‌ها می‌بینید صرفاً برای خروج گازهای همان یک سیلندر تعبیه شده‌اند!)

نقد و بررسی موتور crf هوندا
تریل ها موتورسیکلت‌های قدرتی هستند و نه سرعتی!
سرعت بالا برای آنها تعادل را مشکل می‌کند و در فلسفه آنها بجای تاپ اسپید، بیشتر روی قدرت عبور تمرکز شده.
همان‌طور که از یک خودرو شاسی‌بلند انتظار تاپ اسپید ویژه ندارید ولی انتظار پیمودن شیب‌های سخت را دارید. تریل هم همین‌طور است!
در کلاس تریل معمولاً خبری از فلاپ‌های درشت یا لاستیک‌های تیوپلس و رینگ آلومینیومی اسپرت نیست چون برای آفرود هیچ‌کدام این‌ها به درد نمی‌خورند.

نقد و بررسی موتور crf هوندا
اما با گذر از این توضیحات بهتر است برویم سراغ بخش جذاب داستان و ببینیم هوندا برای این کلاس چه جانوری در آستینش پرورش داده.
هرجا نام برند هوندا در میان باشد قطعاً می‌توان به آنچه از خط تولید بیرون آمده اعتماد کرد و جز کیفیت از آن انتظار دیگری نداشت.
هوندا محصولات کلاس آفرودر خود را با کد CRF تولید می‌کند.
بهترین گزینه پلاک شدنی هوندا در ایران CRF 250L است که هم برای تردد در جاده‌های شهری و برون‌شهری و هم آفرود، امکانات مناسبی در اختیار قرار می‌دهد.
این موتورسیکلت با شعار “بهترین دوست تو در جاده” توسط هوندا معرفی شده.

نقد و بررسی موتور crf هوندا
طراحی بدنه
هوندا سی بی آر به شاسی فولادی بسیار محکمش در بین موتور بازها معروف است.
شاسی فولادی مخروطی که به بهترین شکل طراحی شده و با ضخامت بخش مرکزی و فرم دو شاخه سینه انجین، فشارهای سنگین و شوک‌های ناگهانی را جذب می‌کند.

نقد و بررسی موتور crf هوندا
می‌توانید با این موتورسیکلت هرچقدر دلتان خواست جامپ بزنید، زمین بخورید و بالا و پایین بپرید و نگران ترک خوردن شاسی نباشید!
وزن کلی موتورسیکلت ۱۴۴ کیلوگرم بوده که با توجه به سبک بودنش، کنترل محور، مهار و تک چرخ زدن با آن ایده‌آل خواهد بود.

نقد و بررسی موتور crf هوندا
طراحی کلی، رنگ‌آمیزی و طرح استیکر سی آر اف ۲۵۰ از روی برادر بزرگتر ۴۵۰ سی‌سی‌اش الگوگیری شده.
کمک‌های جلو به‌صورت وارونه طراحی شده و بسیار نرم هستند. تک کمک پرولینک عقب نیز با قطر ۴۰ میلی‌متری مقاومت بالایی دارد.

نقد و بررسی موتور crf هوندا
طراحی کله چراغ و فلاپ‌ها آئرودینامیک بوده و مجموع گلگیرها و کاور روی کمک‌ها جلوی نفوذ گل و خاک به سطح متحرک کمک یا روی سطح زین و باک را می‌گیرند. نقد و بررسی موتور crf هوندا
فلاپ‌های کنار انجین هم به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا از تجمع گل روی بدنه جلوگیری کنند و همین‌طور در صورت زمین خوردن موتور از شکستگی فلاپ تا حد امکان پیشگیری شود. نقد و بررسی موتور crf هوندا

نقد و بررسی موتور crf هوندا
صفحه سینی فلزی زیر انجین ضخامت نسبتاً خوبی دارد و از انجین در برابر برخورد با موانع محافظت می‌کند. هرچند می‌شد این صفحه را با میزان مقاومت بیشتری طراحی کرد.
زین موتورسیکلت نیز کوچک و با روکش چرمی طراحی شده. (معمولاً موتور تریل زین کوچکی دارند.)
این زین مقداری خشک بوده ولی جنس خوب چرم آن جلوی تعریق بدن راکب را می‌گیرد و با توجه به نرمی شاسی می‌توان خشکی آن را تحمل کرد.
همچنین کشیده شدن انحنای زین روی باک یک مزیت در طراحی است.

ظرفیت کلی باک ۷.۸ لیتر (۱.۸ لیتر ذخیره) است که اساساً حجم گنجایش پایین باک این کلاس به خاطر سعی در کاهش وزن حداکثری موتورسیکلت به نظر می‌رسد.

 

نقد و بررسی موتور crf هوندا
برای سی آر اف یک صفحه کیلومتر تمام دیجیتال جمع‌وجور پیش‌بینی شده که می‌توانید میزان سرعت، دور موتور، حجم سوخت و هشدارهای فنی ECU را روی آن مشاهده کنید.

ایمنی
نقد و بررسی موتور crf هوندا
برای سی آر اف دو دیسک ۲۹۶ میلی‌متری برای ترمزهای عقب و جلو پیش‌بینی شده که توسط پمپ‌های دو پیستون مهار می‌شوند.
سیستم ترمز آن مجهز به ABS است.
البته خیالتان راحت باشد! این ویژگی صرفاً برای تردد در جاده است و هنگام آفرود با فشردن یک کلید می‌توان ABS را غیرفعال کرد و به‌صورت ایده‌آل به آفرود کنترل دستی ترمز در مسیرهای ناهموار پرداخت.

مشخصات فنی
نقد و بررسی موتور crf هوندا
قلب سی بی آر ۲۵۰ یک انجین چهار زمانه DOHC است که در مجموع ۲۴.۵ اسب بخار قدرت به محور پمپاژ می‌کند. انجین ۱.۸ لیتر روغن در خودش جای می‌دهد.
این انجین تک سیلندر به‌صورت شش دنده بوده و ۲۲.۶ نیوتن‌متر گشتاور در ۶۷۵۰ دور در دقیقه فراهم می‌کند که نیرویی بسیار مناسب برای آفرود به نظر می‌رسد.
انجین ۲۵۰ سی‌سی CBR روی دنده‌های سنگین عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد و تا حد امکان از بازماندن چرخ‌ها روی شیب جلوگیری می‌کند.
حداکثر سرعت اسمی نیز ۱۴۰ کیلومتر در ساعت توسط کمپانی اعلام شده.
انجین هوندا از سال ۲۰۱۷ با استاندارد آلایندگی یورو ۴ تولید می‌شود.

نقد و بررسی موتور crf هوندا
سی آر اف در مدل‌های قدیمی صرفاً با هندل روشن می‌شد. ولی از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ سیستم استارت الکتریکی در کنار هندل عرضه شد. از مدل ۲۰۱۷ به این سو هندل نیز از سیستم آن به‌صورت کامل حذف شده و در مدل‌های جدید تنها به‌وسیله استارت روشن می‌شود.
سیستم خنک‌کننده انجین نیز از نوع رادیات آب خنک بوده که قاب آن به ضربه‌گیر مجهز شده و برای عبور در محیط‌های گرمسیری مثل کویر این سیستم خنک‌کننده مزیت ویژه‌ای خواهد بود. نقد و بررسی موتور crf هوندا

جمع‌بندی نهایی
نقد و بررسی موتور crf هوندا
هوندا سی آر اف ۲۵۰L گزینه مناسبی برای آفرود است. نقد و بررسی موتور crf هوندا
این موتورسیکلت قدرت شیب زنی و جامپ خوبی دارد و مهم‌تر اینکه استهلاک و درنتیجه مخارج نگهداری آن در مقایسه با دیگر برندهای بزرگ کمتر است.
طراحی آن در کلاس خودش زیباست و استاندارد آلایندگی‌اش برای محیط‌های شهری ایده‌آل است.

نقد و بررسی موتور crf هوندا
نقد و بررسی موتور crf هوندا اگر به دنبال یک موتورسیکلت آفرود قابل اطمینان برای استفاده در سطح شهر و آفرود هستید، سی آر اف هوندا با اتکا به برندی که می‌توانید به آن اعتماد کنید انتخاب خوبی است البته اگر با قیمت آن مشکلی نداشته باشید!
در بازار پر التهاب کشور ما در حال حاضر قیمت هوندا CRF250l در حال حاضر حدود ۸۶ میلیون تومان می‌باشد.

سخن تکمیلی
خانواده هوندا CRF دو کلاس دیگر نیز در این حجم دارند.

نقد و بررسی موتور crf هوندا
یکی هوندا CRF Rally (رالی) که در واقع یک موتورسیکلت تریل آپشنال اسپشیال است و با امکانات راحتی نظیر تلق جلو، چراغ‌های مه شکن دوقلو، محافظ دست کربنی، صندلی نرم و طراحی با وزن و تعادل بیشتر تولید شده. (۱۳ کیلو سنگین‌تر) قیمت سی آر اف ۲۵۰ رالی در حال حاضر در ایران حدود ۱۰۰ میلیون تومان می‌باشد. نقد و بررسی موتور crf هوندا

نقد و بررسی موتور crf هوندا
دیگر عضو این خانواده CRF 250R بوده که فاقد چراغ و سیستم‌های ایمنی استاندارد جاده‌ای و صرفاً برای پیست‌های آفرود تولید می‌شود. (این مدل قابلیت پلاک شدن ندارد) نقد و بررسی موتور crf هوندا

نقد و بررسی موتور crf هوندا
با سپاس از وقتی که برای خواندن این مقاله گذاشتید. در آینده محصولات کمپانی‌های دیگر این کلاس را بررسی خواهیم کرد و تا شناخت بیشتری از این غزال‌های وحشی دوچرخ کسب کنیم و گزینه‌های آفرودر را بهتر بشناسیم. نقد و بررسی موتور crf هوندا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *